Thursday, June 30, 2011

Diari Seekor Ayam

Diari Peribadi Kogie a.k.a Ina




Bermula cerita Kogie dengan pengenalan...



Saya nih seekor ayam, ayam yang betul-betul ayam tau, bukan ayam yang "AYAM"... Tidak seperti ayam laen, saye ada seorang tuan. Tuan saya nih la yang bagi nama kat saya... Dia panggil saya Kogie...
Entah apsal tuan saya bagi nama begitu, kawan-kawan saya panggil saya Ina singkatan dari nama panjang saya, Angelina Joyam... Makanya cantik nama Ina, tuan saya panggil saya Kogie... As-saboooo je laaa~

Berkali-kali jugak saya dah explain kat tuan saya tentang nama saya, tapi tak dengar langsung...
Pekak atau badak?Ntah...
Dah dasar maknusia, tidak paham bahasa haiwan... Ptuih~

Saya berasal dari...???

Bukan Semenanjung...
Bukan jugak dari Sabah...

Sama seperti ayam laen jugak...
Saya berasal dari TELOR...


Dalam belasan telor-telor hasil pembuatan mami daddy saya...
Saya ayam paling awal menetas...



Mami saya sempat ambil pikca saya ketika mula saya membuka kulit telor saya...


Seperti maknusia bilang, ibarat anak yang dibaluti kaen putih...
Begitu jugalah saya...
Cuma saya dibaluti dengan BULU puteh...

Inilah pikca sa sambut bufday dengan tuan saya... Tuan saya yang pakaikan saya sayap lebih tuh...

Tahun berganti tahun... Terserlah keayuan kecantikan saya...
Tukang pencerita tidak mahu guna keayuan apsal???Lantaklah...
Saya semakin baligh...
Bulu-bulu matang tumbuh sini dan sana...
Dada saya makin membesar...
Paha saya makin berisi...
Memang semua maknusia yang melihat diri ini pasti terliur...
Bontot saya yang berbonjol berlemak dan... Errr...
Maknusia nih, sampai bontot sekali dorang ratah... Hmmm...
Pixs pown suka makan bontot ayam, jahat la Pixs nih...


Amcam, seksi tak saya time nih???

PADA SUATU HARI...

Seperti semua cerita, cerita saya pown sama jugak, sesuatu buruk telah berlaku...
Jeng~ Jeng~ Jeng~

Pada suatu malam, ketika saya sedang tidur-tidur ayam...
Saya telah diculik...
Apabila buka mata ja saya sudah berada di... ... ...

Suatu reban mini... Khas untuk proses sembelihan... OMG... TIDAAAAAK~!!!!


Ye la... Sa tau nasib ayam nih memang umo tidak panjang...
Saya pown memang sudah bersedia nak disembelih jugak...
Cuma...
TUKANG SEMBELIH tuh buat saya seram...
Situasi yang berlaku kepada saya adalah SEPERTI menerima pembedahan dari DOKTOR BARU...
Cuma tukar sikit jer...
 PENYEMBELIH BARU...
Seram sejuk sahingga terberak kaphur saya dibuatnya...


Saya sempat melihat rakan saya di kerat... Haha... Padan muka dia...

Saya jugak sempat melihat saat-saat terakhir kawan saya menghembus nafhas terakhir... Glup... TIDAAAK~!!!

Situasi semakin cemas...
Bermacam-macam excuses saya bagi dengan tukang jaga reban tuh...

"Weh, brader... Gua ada rahsia, gua ada AIDS tau..."

"Hei boy, tidak takut SARS ker??? Amcam pulak dengan H1N1??? Tidak takur ker???"

"Gua masih dara, gua belum bertelor lagi woi~!!! Lepaskanlah gua~!!!"

Sakit kerongkong saya...
Saya penat berkokok, sorang pown tidak peduli langsung...
Dasar maknusia jahanam tidak paham bahasa~!!! BABI~!!! Rama-rama betol~!!!

Salah seorang yang melihat gelagat saya merenung saya dan... ... ...

-


-


-


-


-


-


-


-


-


-


-



Er.... Tobat~!!! Tidak bising dan memaki lagi lepas nih~!!!



Lepas kena sembelih oleh PENYEMBELIH BARU, kita semua dikumpulkan...


Time nih nak kesan kot-kot ada ayam yang pura-pura mati selepas disembelih...


Kemudian bulu-bulu ayam di cabut... 


Tidak laen dan tidak bukan, banyak lah resepi maknusia ciptakah KHAS tuk ayam-ayam...

Kisah saya terus berjalan...
Destinasi yang pasti...
Kompom punyalah masuk... ... ...




Tidak habis disana...
Cerita-cerita saya saya diteruskan...
Agak-agak seminggu dua begitu dalam perut sang maknusia...
Sempat jugak saya bertemu kawan-kawan saya dalam tuh...

Seterusnya lagi...
Saya akhirnya...
Ke tempat yang kekal...
Tidak laen dan tidak bukan...





Dari saya Kogie...

~The End~



P/S: Pikca-pikca penyembelihan adalah dari AMALI SEMBELIHAN sempena sambutan ISRA' MIKRAJ IPG KK

No comments:

Post a Comment

Pautan Menarik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...